ذهنیت فروش (آشنایی با ذهنیت فروشنده موفق)

شما به عنوان یک فروشنده می توانید فروش های زیادی داشته باشید و فروش کمتری را نسبت به گذشته از دست بدهید. یکی از دلایل اصلی این که نتوانستید به این مورد دست پیدا کنید این است که ذهنیت شما نسبت به فروش درست نیست. شما هم می توانید با تغییر ذهنیت فروش خودتان بر خلاف اکثر فروشنده هایی که ذهنیت شان را تغییر نداده اند، عمل کنید. و از این طریق بتوانید در آمدتان را افزایش دهید. با ما در سایت مرکز فروش 24 همراه باشید تا شما را بیشتر با این مورد آشنا کنیم.
قبل از شروع مقاله، پیشنهاد می کنیم محتوای ویدئویی زیر را مشاهده کنید تا ذهنیت بهتری نسبت به این موضوع به دست آورید:

ذهنیت فروش : ذهنیت منفی!

شما با خرید هر محصول و یا استفاده از خدماتی، انتظار دارید که به همان اندازه ای که بابت آن محصول هزینه کرده اید، آن محصول یا خدمات به شما سودی بدهد. کسی دوست ندارد که برای محصولی هزینه زیادی بکند که شاید آن محصول نصف آن هزینه هم سود نداشته باشد. این ذهنیت برای فروشنده ها نیز وجود دارد. شما به عنوان فروشنده ممکن است که این ذهنیت منفی را نسبت به محصولات و خدمات خودتان داشته باشید. برای مثال فکر کنید که محصولی که می فروشید ارزش این مقدار هزینه را از سمت مشتری ندارد.

همین تفکر سر آغاز شروع ذهنیت منفی نسبت به فروشندگی محصولات خودتان است. در ادامه این ذهنیت فروش بدی که دارید، انگیزه ای ندارید که محصولات خودتان را به خوبی به مشتریان خود معرفی کنید. این عدم اصرار به فروش محصول هم باعث نمی شود که مشتری نسبت به خرید محصول شما ترغیب بشود و در نهایت شما فروشی نداشته باشید.

برای این که این ذهنیت بد فروش را از خود دور کنید، کافی است کمی بیشتر در رابطه با محصول و خدمات خود فکر کنید. بررسی کنید که این محصول یا خدمات چه سودهایی می تواند برای مشتری داشته باشد. چگونه این محصول باعث می شود که مشکلی از مشتری شما بر طرف بشود؟ با نگاه کردن به نیمه پر لیوان باید این ذهنیت را از بین ببرید و ذهنیت فروش جدیدی را برای خودتان مطرح کنید.

با تغییر این ذهنیت منفی باید به فکر این باشید که به محصول یا خدمات خودتان باور داشته باشید که این محصول تاثیری بر زندگی فرد می گذارد. باور داشته باشید که این محصول ارزش هزینه کردن دارد. با توجه به این باور می توانید انگیزه داشته باشید تا محصول و خدمات خودتان را بهتر به مشتری معرفی کنید. و در نتیجه مشتری ترغیب به خرید از محصولات شما بشود.

چه بخواهید چه نخواهید شما اکنون یک فروشنده هستید. یک فروشنده با ذهنیت منفی نمی تواند اجاره آخر ماه فروشگاه خودش را پرداخت کند! باید تلاش کنید و به فکر تغییر باشید.
یکی از دلایل این که شما ذهنیت منفی نسبت به فروش دارید، این است که با افراد اشتباه در ارتباط هستید. با سه نفر که تفکر منفی نسبت به فروش دارند بگردید، یقینا نفر چهارم آن ها شما خواهید بود. پس باید این افراد با نگاه منفی را از زندگی خود دور کنید. البته فقط هم افراد نیستند، بلکه افکار منفی را نیز دور کنید. عصبانیت سریع، منفی نگری، صبور نبودن، احساس بد دائمی و… تمامی شان افکار بدی است که به طور مستقیم باعث کاهش انگیزه شما برای فروش می شود. پس باید به دنبال تغییر روند خود در زندگی باشید. در ادامه باورها و مهارت های فروش به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه باید کرد؟

ادامه مطلب  شعار برند چیست و چگونه یک شعار مناسب انتخاب کنیم؟

در برابر ذهنیت فروش منفی چه باید کرد؟

شرکت در دوره های مختلف فروش بسیار به شما در این که یک فروشنده موفق بشوید، کمک می کند. شما در این دوره ها تکنیک ها و مهارت های مختلف برای یک فروش بیشتر و موفق را خواهید آموخت. حتی ممکن است شما ذاتا یک فروشنده ماهر و با استعداد باشید. با این حال اگر نوع نگرش و ذهنیت خودتان را به سمت موفقیت تغییر ندهید و ذهنیت فروش منفی را دنبال کنید، نمی توانید به موفقیت برسید. با داشتن یک باورها و مهارت های فروش مثبت حتی می توانید بی تجربگی خودتان را تا حدودی بر طرف کنید. اما در مقابل بدون ذهنیت منفی و تنها با مهارت لازم این عملی نیست!

این ذهنیت منفی نسبت به فروش ممکن است از ناامیدی نشئت گرفته باشد. این ناامیدی هم از تجربه یک فروش ناموفق بوده است. و همین حس ناامیدی باعث می شود که انگیزه ای را برای شروع دوباره نداشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است این حس و ذهنیت منفی از ترس نشئت گرفته باشد. شما ممکن است حتی هیچ تجربه ای از فروش نداشته باشید. و صرفا به خاطر ترس به سمت فروش نرفته اید.

ابتدا نیاز است که به دنبال این باشید که چه چیزی باعث شده است که شما همچنین افکار منفی را نسبت به فروش داشته باشید؟ با تغییر دادن شرایط فعلی می توانید کمی ذهنیت تان را در این زمینه تغییر بدهید. سعی کنید با فروشندگانی که ذهنیت مثبتی دارند، در ارتباط باشید. ارتباط با افرادی که باورها و مهارت های فروش خوبی دارند، شما را وادار می کند تا نسبت به فروش محصولات خود دیدگاه مثبتی پیدا کنید.

برای این که این دیدگاه منفی را دور کنید، نیاز است که حواس خودتان را با فعالیت های مثبت پرت کنید. همیشه اول هفته کاری خودتان را با ذهنیتی مثبت شروع کنید. این باورهای شما است که رفتارهای شما را می سازد. به همین علت باید ذهنیت خودتان را تغییر بدهید. با تغییر ذهنیت خودتان می توانید انگیزه تازه ای برای فروش بهتر پیدا کنید و در کسب و کار خودتان موفق بشوید. پس از آشنایی با راهکارهای ابتدایی برای از بین بردن ذهنیت منفی، در ادامه به بررسی نگرش در فروش خواهیم پرداخت.

نگرش در فروش چه تاثیری بر روی کسب و کار شما دارد؟

نگرش در واقع همان ذهنیت و الگوهای ما به هنگام تفکر ما است. این الگوها هم توسط خود ما به وجود آمده است. درست است که عوامل زیادی بر روی این الگوها تاثیر دارند. اما در نهایت خود شما این الگوها را شکل می دهید.

ادامه مطلب  انواع تبلیغ در اینستاگرام برای تبلیغات موثر (بهترین روش)

در نگرش شما الگوهای ذهنی خودتان را حفظ و نگهداری می کنید. این الگوها شامل فرض های شما، روش ها و نمادهای ذهنی شما است. برای مثال با توجه به نگرش شما، فرض تان این است که محصول شما ارزش خرید یا این مقدار هزینه مشخص را ندارد.

این نگرش ها معمولا قابل تغییر نیستند. اما با تلاش و پشتکار می توان این نگرش ها را تغییر داد. شما با استفاده از همین نگرش ها است که از این جهان و فعالیت های خودتان درکی دارید.

شما در رابطه با موارد مختلف نگرش های مختلفی نیز دارید. یکی از موارد که در این جا بسیار از آن صحبت کرده ایم، نگرش در فروش یا همان ذهنیت فروش است. نگرش در فروش در واقع همان ذهنیت شما نسبت به فروش محصولات و  خدمات کسب و کار خودتان است. این نگرش شما تاثیر بسیار زیادی بر روی تصمیم گیری های شما در ادامه مسیر فروشندگی شما دارد. پس آیا قرار است با همین ذهنیت این مسیر طولانی و باقی مانده را ادامه بدهید؟ آیا به دنبال این نیستید که مسیر بهتری را طی کنید و موفق تر بشوید؟

ذهنیت شما نسبت به فروش با فروش شما نسبت مستقیمی دارد. حال هر چقدر در کلاس ها و دوره های مهارت فروش شرکت کنید. بدون این که ذهنیت خودتان تغییر بدهید، نمی توانید از این همه علم و تجربه ای که کسب کرده اید، استفاده کنید.

نگرش درست شما در مسئله فروش بسیار مهم است تا شما را به موفقیت برساند. شما در ابتدا به عنوان یک فروشنده، چارچوب ذهنی خودتان که همان نگرش است را به صورت مثبتی تغییر بدهید. در غیر این صورت به موفقیت نخواهید رسید و اجاره آخر ماه عقب می ماند.

کسب و کارهای امروز همانند سابق است. اما با یک تفاوت بسیار بزرگ! این تفاوت این است که تعداد کسب و کارها بسیار زیاد شده است. هر چه تعداد رقیبان شما در این بازی فروش بیشتر بشود، کار شما هم به عنوان فروشنده سخت تر می شود. طوری نمی شود که به ازای هر سه خریدار یک فروشنده باشد. به همین علت است مشتری گزینه های زیادی دارد. و از این سمت هم شما به فروش زیاد نیاز دارید تا هم در این بازار بتوانید ادامه بدهید و هم بتوانید به موفقیت برسید.

برای رسیدن به فروش زیاد نیاز است که راه سخت و طولانی را طی کنید. با این حال بهتر می دانید که هر راهی اولش سخت است. اول راه فروش زیاد هم داشتن ذهنیت فروش است. در این نگرش شما علاوه بر این که باید به محصولات و خدمات کسب و کار خود اعتماد داشته باشید که بهترین و مناسب ترین محصول را ارائه می دهید، بلکه باید به عنوان یک فروشنده ذهنیت فروشنده نیز داشته باشید!

شما باید به عنوان فروشنده این باورها و مهارت های فروش خودتان را نسبت به محصولات و خدمات خود را به مشتری نیز انتقال بدهید. به طوری که مشتری قانع شود محصول شما بهترین و مناسب ترین محصول برای او است. با داشتن این ذهنیت می توانید در فروش محصولات خود موفق بشوید و رقبای خود را در این راه کنار بزنید و شکست بدهید. پس شما باید بیشتر یاد بگیرید که یک فروشنده موفق چگونه فکر می کند!

ادامه مطلب  10 تا از اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی + راهکارها

تغییر ذهنیت فروش

همان طور که تا الان فهمیدید، ذهنیت فروش می تواند به شما کمک کند تا در فروشندگی بهترین عمل را داشته باشید و موفقیت خوبی کسب کنید. برای این که بتوانید بهترین نتیجه را به عنوان یک فروشنده کسب کنید، این اصل را باید به عنوان اصلی مهم در فروشندگی بشناسید و آن را رعایت کنید. برای این که بتوانید این تغییر را در ذهن خود به وجود آورید، این مراحل را باید طی کنید:

تغییر دیدگاه

با تغییر دیدگاه خود نسبت به فروشندگی می توانید این مراحل را شروع کنید. مادامی که دیدتان نسبت به فروشندگی مثبت نباشد و باور نداشته باشید که فروشندگی مهارتی است که در آن با به دست آوردن رضایت مشتری قرار است به او محصولات و خدماتی پیشنهاد کنید، نمی توانید شانس تغییر را داشته باشید.

به همین علت اولین مرحله تغییر نگرش است. و نیاز است که شما نیز به عنوان یک فروشنده دید منفی نداشته باشید. برای مثال این پیشنهاد دادن برای گرفتن رضایت را به دید کلاه برداری و فریب و ارعاب برای تحت فشار قرار دادن مشتری نبینید و خودتان را باور داشته باشید. در رابطه با تغییر دیدگاه در ذهنیت فروش توصیه می کنیم ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

 

شناخت محصول

شما به عنوان یک فروشنده، باید محصول یا خدمات خود را به خوبی بشناسید. با شناخت کامل محصول خود می توانید مزایا و معایب آن را بدانید. اگر بدون شناخت کامل محصول خود، محصول را به مشتریان خود معرفی کنید، در واقع دیدتان نسبت به فروشندگی تان درست بوده است. یعنی شما دارید مشتریان خود را فریب می دهید.

با شناخت محصول این شانس را دارید که نیازهای مشتریان خود را درک کنید. به این معنی است که می دانید چگونه قرار است این محصول نیاز مشتری شما را برطرف کند. اشاره کردن به همه این موارد، به مشتری می فهماند که شما دقیقا منظور او را می فهمید و قرار است که بهترین پاسخ را به او بدهید. به همین علت است که اعتماد او نسبت به شما بیشتر می شود.

تقویت انگیزه و اعتماد به نفس در خود

انگیزه قوی و اعتماد به نفس برای داشتن یک ذهنیت فروشندگی حرفه ای بسیار مهم است. انگیزه مانند آتشی است که در دل شما فروشنده ها روشن می‌ شود. و شما با کمک آن به دنبال تحقق اهداف و موفقیت در فروش می‌ روید.

اعتماد به نفس نیز به شما فروشنده‌ ها اعتماد به نفس می ‌دهد که می ‌توانید بهترین نتیجه را در فروش و ارتباط با مشتریان به دست آورید. تقویت این دو عامل با آموزش‌ های مناسب و ایجاد محیطی تحریک‌کننده امکان ‌پذیر است. اگر خودتان صاحب یک کسب و کار هستید، و می خواهید ذهنیت فروشنده های خود را تقویت کنید، می توانید مقاله تربیت نیروی فروش را مطالعه کنید.

ارتباط موثر با مشتریان

ارتباط موثر با مشتریان زمانی عملی است که بر اساس ارتباط گسترده، مهارت ‌های گفتاری و شنیداری عالی بنا شده باشد. شما فروشنده‌ ها باید بتوانید به درستی به نیازهای مخاطبین خود گوش داده، و مشکلات مشتریان را درک کنید. همچنین، باید بتوانید به طور موثر و قانع ‌کننده ای ایده ‌ها و محصولات خود را به مشتریان ارائه دهید. آموزش مهارت ‌های ارتباطی و تعامل موثر با مشتریان می ‌تواند بهبود قابل توجهی در این زمینه ایجاد کند. بهتر است مخاطبین کسب و کار خود را دقیق بشناسید. از سن تا علایق و سلایق آن ها را بشناسید. این گونه بهتر می توانید با آن ها تعامل داشته باشید.

ادامه مطلب  مشاغل پر درآمد برای زنان در سال 1403! کدام مشاغل مناسب هستند؟

گوشی شنوا

شنیداری قوی برای فروشنده‌ ها و همچنین برای مشتریان بسیار اهمیت دارد. باید بتوانید به دقت گوش دهید و پیام‌ های مشتریان را به درستی درک کنید. این مهارت به شما فروشنده ‌ها کمک می‌ کند تا به نیازها، مشکلات و انتظارات مشتریان بهتر پاسخ دهید و راه ‌حل ‌های مناسب تری را به آن ها ارائه کنید. تنها کافی است خوب گوش بدهید تا خوب پاسخ بدهید.

شروع تغییرات

برای این که یک  فروشنده حرفه ای بشوید، باید باورها و مهارت های فروش را در خود تقویت کنید. اگر به این موضوع باور دارید، نیاز است که تغییراتی را شروع کنید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد. این تغییرات، تغییرات بزرگی نیستند و برعکس تغییرات کوچک و عملی هستند. پس اگر واقعا نسبت به تغییر جدی هستید، این تغییرات جزئی را جدی بگیرید:

شکست ناپذیر

اولین مورد برای تغییر، تغییر در روحیه تان است. فردی فروشنده موفق است که به هیچ وجه تسلیم نشود. دلیل این که در ابتدا به این مورد اشاره کرده ایم، این است که تقریبا نیمی از فروشنده ها پس از این که شکست را تجربه کرده اند، به راه خود ادامه نداده اند. شما زمانی موفق خواهید بود که ناامید نشوید و از هر فرصتی یک موقعیت برای خود بسازید.

سرعت عمل

فروشنده ای موفق تر است که سریع تر به مشتری های خود پاسخ بدهد. همیشه پاسخگویی به مخاطبین خود را در اولویت قرار بدهید. عدم توجه به مشتری و کند بودن در پاسخگویی، باعث می شود که مشتری به جای شما، فروشنده دیگری را انتخاب کند.

بهترین راه

فروشنده موفق هیچ وقت به یک راه متکی نخواهد بود. حتی اگر این راه، راهی موفق و مفید باشد، او همیشه به دنبال بهینه سازی راه های فروش خود است.

دانش

دانش را جدی بگیرید. البته منظور از دانش، دانشی است که عملی بشود. خوشبختانه همین که در این مقاله به دنبال پاسخ برای سوالات خود هستید، نشان دهنده این است که دانش را جدی گرفته اید. دانش شما همانند بهترین راه فروش می تواند بهینه بشود و با توجه به تغییرات دنیای فروش تغییر کند.

همیشه آنلاین

کسب و کار سنتی خود را کنار نگذارید، اما این طور هم نباشد که نگاهی منفی نسبت به کسب و کارهای آنلاین داشته باشید. اینترنت و شبکه های مجازی را جدی بگیرید. حال و آینده در دست این شبکه ها است. پس ذهنیت خودتان را برای در این دنیا بودن تغییر بدهید.

آداب کسب و کار که هر فروشنده باید آن را بداند

برای بهبود وضعیت ذهنیت فروش نیاز است که باور داشته باشید فروشنده هستید. اگر واقعا باور دارید فروشنده اید، باید آداب کسب و کار را رعایت کنید. منظور از آداب در واقع همان قواعد و استانداردهایی است که رعایت آن در فضای کار اهمیت بسیار زیادی دارد. پس اگر می خواهید در عمل هم فروشنده باشید، این آداب را که در ادامه بررسی کرده ایم را رعایت کنید:

وقت شناس

در هر محیطی که به عنوان فروشنده فعالیت می کنید، باید وقت شناس بودن را جدی بگیرید و همیشه سر وقت حاضر باشید. اهمیت به وقت نشان دهنده این است که هم به دیگران احترام قائلید و هم به شغل تان اهمیت می دهید. با همین نکته کوچک، دید دیگران را نسبت به خودتان تغییر می دهید.

ادامه مطلب  کاهش استرس محیط کار با چند تکنیک ساده و کاربردی

پوشش مناسب

توجه به پوشش خود نکته بعدی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. پوشش مناسب نشان دهنده هویت کسب و کار شما است و مخاطبین تان شما را با همین نوع پوشش تان ارزیابی می کنند. برخی از کسب و کارها برای فروشنده های خود لباس های رسمی را تعیین کرده اند و شما هم باید این پوشش را رعایت کنید. اگر هم لباس فرمی ندارید، سعی کنید که یک پوشش رسمی و متناسب با محیط کار خود بپوشید.

ارتباط خوب با دیگران

این نکته برای فروشنده هایی که در یک تیم فروش فعالیت می کنند، اهمیت بیشتری دارد. برای این که ارتباط خوبی با همکاران تان در تیم فروش داشته باشید، هوش هیجانی خود را تقویت کنید. برای مثال با آن ها در موقعیت مختلف همدل باشید و همکاری کنید. این کمک رسانی ها در نهایت باعث بهبود وضعیت تیم فروش خواهد شد. همچنین زمانی که شما هم به کمک نیاز دارید، آن ها لطف شما را جبران خواهند کرد.

منظور از باورهای فروش چیست؟

هر فروشنده حرفه ای باید به سه باور مهم در فروش برسد. باور به خود، کار و محصولی که به فروش می رساند. عدم باور داشتن به این سه مورد به معنای این است که شما ذهنیت فروشنده ندارید. این باورها عبارتند از:

باور به خود

مهم ترین باور در بین این سه مورد، باور به خود است. تا زمانی که توانایی های خود را به عنوان یک فروشنده باور نداشته باشید، چگونه می خواهید در این راه پیشرفت کنید؟ در هر نوع فروشی که هستید، تلاش کنید تا جزئی از بهترین ها در آن حرفه بشوید.

خیلی از افراد بخاطر ثابت نبودن درآمد فروشندگی به سمت این شغل نمی روند. فردی که فروشندگی را انتخاب کرده، باید این را بداند که فروشندگی درآمد ثابتی ندارد. ثابت نبودن درآمد معنای منفی ندارد! شما می توانید هر بار به درآمد بهتری نسبت به قبل برسید. البته زمانی که به خود باور داشته باشید.

باور به کار

به کاری که می کنید باور داشته باشید. جنبه های مثبت کار خود را بیابید و ببینید که چگونه بر روی زندگی دیگران اثر می گذارد. بخش مهمی از کار کردن برای رسیدن به  درآمد است؛ اما رسیدن به پول تنها هدف نیست! به کارتان به خاطر اثرگذاری خوبی که بر روی دیگران می گذارد علاقه مند باشید.

باور به محصول

خواهش می کنیم به این سه مورد به معنای واقعی کلمه باور داشته باشید. برخی سعی دارند حتی با دروغ هم که شده این سه باور را نشان بدهند. وقتی ادعا دارید که حتی خودتان از این محصول استفاده می کنید، آیا واقعا همین طور است؟ آیا به ارزش و مزایای محصول خود باور دارید؟  هیچ ماست فروشی نمی گوید (ماست من ترش است)؛ اگر شما هم چنین باوری دارید، لطفا ماست تان هم ترش نباشد. به خودتان دروغ نگویید و از خود، کارتان و محصولی که می فروشید مطمئن باشید!

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط