پرسونای مشتری چیست؟ فواید و چگونگی استفاده از آن

پرسونای مشتری چیست؟ فواید و چگونگی استفاده از آن

شاید مفاهیمی در عرصه بازاریابی توجه شما را جلب کرده باشد؛ از جمله پرسونای مشتری که به خصوص در این اواخر به وفور شنیده می شود. پرسونا شخصیت گروهی از افراد است که رفتارهای مشابهی در ابعاد مختلف زندگی نشان می دهند. بازاریابان این گروه ها را زیر ذره بین قرار داده و انگیزه‌شان از خرید را متوجه می شوند؛ بنابراین امکان فروش خدمات و محصولات بیشتر از این طریق وجود دارد.

هر کسب و کاری به مشتریان خود پایبند است و بدون آن ها، طبیعتا برندی هم وجود ندارد. پس این که مشتریان خود را بهتر شناخته و درک درستی از آن ها داشته باشید، امری مهم است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این این مطلب از سایت مرکز فروش 24  به پرسونای مشتری و مزایای آن در یک کسب و کار خواهیم پرداخت.

پرسونای مشتری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شخصیت یا همان پرسونای مشتری یعنی اطلاعات جامع و کاملی که درباره مشتری از سوی فروشنده به دست می آید. شاید تصور کنید جمع آوری این اطلاعات امری دشوار باشد، اما انجامش با حرفه ای شدن در زمینه بازاریابی برایتان ساده تر خواهد شد. این کار کمک می کند تصویر کاملی از مشتری داشته و براساس آن به فروش محصولات یا خدمات بپردازید. تفاوتی ندارد این تصویر بد باشد یا خوب؛ در هر شکل شما را به شناخت خوب و نسبتا کاملی می رساند.

ادامه مطلب  مدیریت انتقاد مشتری ها ( چه طور انتقادهای مشتری‌ها را مدیریت کنیم؟)

شما باید نمایشی از مشتری ایده آل خود را در ذهن بپرورانید. این شخص از دید شما و با توجه به حوزه کاری‌تان چه ویژگی هایی دارد؟ بنابراین بعد از این تصور، به دنبال همان ویژگی ها در دنیای واقعی باشید. برندهای مطرح دنیا اکنون ویژگی‌ های کلیدی، جمعیت شناسی، رفتارها و اولویت های جامعه مخاطب خود را به خوبی درک می کنند که تمام این ها به همراه خصوصیات دیگر شامل پرسونای مشتری می شود. جمع آوری پرسونا مشتری به شما در راه اندازی کمپین فروش کمک بزرگی می کند.

چطور پرسونای مشتری جمع آوری کنیم؟

برای این که پرسونای مشتری شما واقعا موثر واقع شود، باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

1- تحقیق در مورد اطلاعات

با جمع آوری داده ها از منابع گوناگون مانند نظرسنجی، مصاحبه، تجزیه و تحلیل و مراجعه به وب سایت ها می توانید شناخت بیشتری از جامعه هدف خود داشته باشید. این داده ها در خصوص رفتار، اولویت بندی و انگیزه های مشتریان، اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهد. بعد از آن باید داده های کمی و کیفی را برای ایجاد تصورات خوب از مشتریان با هم ترکیب کرده تا به نتایج بهتری برسید.

2- تقسیم بندی اطلاعات

حال نوبت به تقسیم بندی داده ها براساس ویژگی ها، نیازها و رفتارهای مشترک مشتریان می رسد. هر یک از مواردی که با هم تفاوت دارند را در دسته های مجزا قرار دهید تا شخصیت های خاص را برای خود به وجود آورده باشید. هر یک از این دسته ها به وضوح نشان می دهد در هر شرایط و در تقابل با هر مشتری باید چه رفتار و واکنشی داشته باشید.

ادامه مطلب  کتاب های فروش (لیست بهترین کتاب های حوزه فروش)

3- آنالیز داده ها

بعد از دو مرحله گفته شده از پرسونای مشتری، نوبت به شناسایی الگوها، روندها و ویژگی های کلیدی می رسد تا تجزیه و تحلیل خوبی روی آن ها داشته باشید. اکنون باید به دنبال نقاط مشترک بین مشتریان بوده و موارد مشابه را با هم در یک گروه قرار دهید. مزیت این کار، فروش سریع تر و بی دغدغه به مشتریان با ویژگی های یکسان است.

در نظر گرفتن استراتژی های مشابه برای این دسته از افراد، سرعت کارتان را بهبود می بخشد. معمولا این تجزیه و تحلیل را می توان با خود مشتریان و بعد از بررسی آن ها نیز انجام داد. با تعیین آن ها به عنوان نماینده گروه ها، تصمیمات بهتری برای دسته بندی و تجزیه و تحلیلشان خواهید گرفت.

4- بررسی جزئیات و ویژگی ها

پرسونای مشتری تعیین شده توسط شما باید تا حد امکان دقیق و خاص باشد. هر چه این روند دقیق تر انجام شود، احتمال موفقیتتان نسبت به رقبا افزایش خواهد یافت. اطلاعات جمعیت شناختی، شناختی، ویژگی های روانشناختی، رفتارها در زمان خرید، اهداف، چالش های و کانال های ارتباطی از جمله ویژگی ها و جزئیات قابل تامل برای هدایت مخاطبان است.

5- اعتبارسنجی و تکرار

پرسونای مشتری خود را به طور مرتب با داده های دنیای واقعی و بازخوردهای پایگاه مشتریانتان بررسی و تایید کنید. در صورت لزوم، آن ها را به روزرسانی و اصلاح کرده تا عملکرد بهتری در مواجهه با مشتریان و فروش محصولات و خدمات نشان دهید. مطمئن شوید مخاطبان هدفتان از خرید و استفاده از خدمات شما راضی هستند. در غیر این صورت باید تغییرات گفته شده را اعمال نمایید.

ادامه مطلب  بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار کدام کشورها هستند؟

مزایای شناخت پرسونای مشتری

به وجود آوردن پرسونای مشتری به معنای واقعی و با جزئیات گفته شده، مزایای بسیاری برای برندتان به دنبال دارد که برخی از مهم ترین آن ها را در این بخش آورده ایم:

بهینه کردن بازاریابی

بازاریابی هدفمند و یافتن جامعه هدف با کیفیت و سرعت بالا، نخستین مزیت یافتن پرسونای مشتری است. شما این امکان را دارید تا تلاش ها بازاریابی خود را به طور خاص برای مشتریان ایده آلتان تنظیم کنید. درک نیازها، علایق و نکات دیگر مرتبط با آن ها، می تواند محتوا، پیام و پیشنهادهای شخصی بهتری را از سوی شما ایجاد نماید. این رویکرد هدفمند احتمال تعامل و رضایت از سوی مشتری را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

شناخت بهتر مشتریان

پرسونا در درک هر چه بهتر مشتریان به شما کمک می کند. شناخت شخصیت های مشتریان امکان برقراری ارتباط و فروش به صورت عمیق تر و بهتر از گذشته را به شما می دهد؛ بنابراین با این استراتژی، بینش های ارزشمندی را در مورد عواملی که در تصمیمات خرید آن ها موثر هستند را می یابید. سپس می توانید مشتریان را به سوی محصولی که واقعا به آن نیاز دارند، سوق دهید.

توسعه محصولات به صورت بهینه

با شناخت هر چه بهتر مخاطبان، محصولات پیشرفته تری را هم نسبت به قبل توسعه خواهید داد. مطمئنا زمانی که مشتریان محصولات شما را با کیفیت بهتری نسبت به قبل مشاهده کنند، فروش توسط آن ها نیز بیشتر می شود. هماهنگ کردن پیشنهادهای اطرافیان به همراه ترجیحات و نیازهای مشتریان هدف را از یاد نبرید؛ زیرا این به معنای ایجاد محصولات یا خدماتی است که نیازهای خاص افراد را برآورده سازد.

ادامه مطلب  چگونه کیفیت نیروی کار را افزایش دهیم؟ افزایش بهره وری کارکنان

صرفه جویی در هزینه ها

در نهایت پرسونای مشتری به شما کمک می کند منابع بازاریابی خود را به طرز موثرتری تخصیص دهید. با تمرکز روی مرتبط ترین موارد مربوط به مشتری می توانید بودجه، زمان و تلاش خود و آن ها را بهینه کنید. این مزیت، دسترسی راحت تر به مخاطبان و برقراری ارتباط با آن ها را تضمین کرده و بهبود بازاریابی را در پی دارد.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، درک پرسونای مشتری و در نظر گرفتن ویژگی های جامعه هدف در روزها و ماه های نخست از احداث کسب و کارتان راحت نیست، اما بعدها به صورت غیرارادی در این زمینه به تسلط می رسید.

پیشنهاد می شود از روش ها و ویژگی های ذکر شده در این مطلب برای رساندن برندتان به جایگاهی والاتر از رقیبان استفاده کرده و درآمد بهتری را تجربه نمایید. همچنین می توانید در دوره های تخصصی فروش و بازاریابی سایتمان شرکت کرده و در این مسیر، مثل یک حرفه ای جلو بروید.

شما چه راه های دیگری برای بازاریابی می شناسید؟ حتما آن را در بخش نظرات با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط