نقشه رشد کسب و کار چیست؟ ترسیم نقشه رشد کسب و کار

نقشه رشد کسب و کار چیست؟ ترسیم نقشه رشد کسب و کار

یک نقشه رشد توسعه یافته تاثیر زیادی روی فروش و سود شرکت شما خواهد داشت. با یک استراتژی رشد موثر می توانید سود فروش خود را افزایش داده یا حتی به بازارهای جدید گسترش دهید تا موفقیت کسب و کار خود را تضمین کنید.

یادگیری در مورد انواع مختلف نقشه های رشد به شما کمک می کند تا بهترین راهبرد را برای کسب و کارتان شناسایی بشناسید؛ از همین رو در این مطلب از سایت مرکز فروش 24، در مورد چیستی نقشه رشد کسب و کار و گام ‌هایی که می‌توانید برای توسعه یک نقشه موثر بردارید، صحبت خواهیم کرد.

نقشه رشد کسب و کار چیست؟

نقشه رشد در واقع یک برنامه راهبردی است که کسب و کارها برای بهبود سیستم فروش محصولات و خدمات خود و در نتیجه افزایش سود از آن استفاده می کنند. استراتژی‌ های رشد به کسب ‌و کارها اجازه می‌ دهد از طریق روش های مختلفی مثل سرمایه گذاری روی جذب مشتریان جدید، گسترش خط تولید و… بر چالش ‌ها غلبه کنند.

ادامه مطلب  حفظ مشتریان قدیمی، تکنیکی مهم برای حفظ مشتریان قدیمی شما!

چگونه یک نقشه رشد کسب و کار ایجاد کنیم

در این بخش به مراحلی اشاره کرده ایم که می توانید برای ایجاد یک نقشه رشد موثر برای کسب و کار خود از آن‌ ها استفاده کنید.

1- ارزش کار خود را درک کنید

اولین قدم در ایجاد یک نقشه رشد، تشخیص این مورد است که چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند. در نظر بگیرید که چرا مشتریان از محصولات و خدماتتان استفاده می کنند و چرا خریدی از رقبا ندارند. از خود بپرسید چه چیزی شما را به حوزه کسب و کارتان مرتبط کرده است. از پاسخ خود به این سوالات برای شناسایی این که چرا مشتریان باید کسب و کار شما را انتخاب کنند، استفاده نمایید تا بتوانید نقشه رشد کسب و کار بهتری را ترسیم کرده و کمپین فروش بهتری هم داشته باشید.

2- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

برای پی بردن به چگونگی رشد، ابتدا باید بدانید اکنون خدماتتان را در اختیار چه کسانی قرار می دهید. با نگاه کردن به پایگاه مشتریان فعلی خود شروع کنید. از خود بپرسید که کدام یک از مشتریان بیشترین خرید را از شما دارند و برای شرکت شما ارزشمند هستند تا به ویژگی های متمایز آن ها پی ببرید.

3- جریان های درآمد فعلی خود را بشناسید

گام بعدی این است که تمام جریان های فعلی درآمد خود را شناسایی کنید. ببینید آیا جریان های درآمد دیگری وجود دارد که می توانید اضافه نمایید تا شرکت خود را با سود بیشتری همراه کنید، یا این که انجام این پروسه برای شما و تیمتان زمان ‌بر است.

ادامه مطلب  اعتماد سازی در فروشگاه با چند تکنیک ساده که نمی دانید!

از خود سوال کنید که آیا این جریان های درآمد اضافی پایدار هستند یا خیر. همچنین برخی محصولات و ایده ها کمکی به شما در افزایش درآمد نمی کند و شاید وقت جایگزین کردن آن ها رسیده باشد. هزاران ایده دیگر برای موفق شدن و ترسیم نقشه رشد کسب و کار وجود دارد که می توانید آن ها را برای شرکت خود در نظر بگیرید.

4- به رقبای خود نگاه کنید

به شرکت هایی که در رقابت مستقیم با شما بوده و همچنین مشاغل مشابه که به روش های گوناگون در حال رشد هستند، نگاهی بیندازید تا نقشه رشد کسب و کار را بهتر درک کنید. تحقیق کنید که انتخاب های فعلی آن شرکت ها برای موفق شدن چیست و چطور می توانید از آن ها برای رشد کسب و کار خودتان الهام بگیرید. از خود بپرسید کسب و کار شما چه تغییراتی را می تواند برای ارتقای جایگاه در بازار انجام دهد.

5- ایده های رشد را انتخاب کنید

جزئیات فراوانی را برای نقشه رشد کسب و کار می توان به کار برد که برخی از مهم ترین ها عبارتند از:

  • افزایش کارکنان
  • افزایش سود و درآمد
  • راه اندازی فروشگاه اینترنتی
  • فروش در فروشگاه های جدید
  • افزودن محصولات و خدمات اضافی
  • افزودن شعب یا مکان های جدید
  • افزایش فضای انبار یا خرده فروشی شرکت

6- در بازار تحقیق کنید

پس از این که نحوه رشد کسب و کار و استراتژی فروش خود را انتخاب کردید، باید تحقیقات بازار را انجام دهید تا متوجه شوید استراتژی شما قابل اجرا است یا نه. شاید انجام نظرسنجی یا بررسی تحقیقات موجود در صنعت برای شما مناسب باشد.

ادامه مطلب  فروش به مشتری خسیس! چه طور به مشتری خسیس بفروشیم؟

حقایقی که در این مرحله از فرآیند کشف می کنید، در تعیین بودجه برای استراتژی رشد، جدول زمانی و هدف نهایی موثر است. افراد زیادی می گویند بدون انجام تحقیقات در بازار می توان به موفقیت رسید، در حالی که شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ همگی از این روش به عنوان راهی برای ترسیم نقشه رشد استفاده می کنند.

7- هدف گذاری کنید

هنگامی که متوجه شدید در چه بخشی از کسب و کار در حال رشد هستید، گام بعدی تعیین اهداف برای رشد است. اهدافی که تعیین می کنید باید بر اساس چیزی باشد که می خواهید کسب و کارتان به آن تبدیل شود. اطمینان از نزدیک بودن به واقعیت و دستیابی به اهدافتان، به همین دلیل است که مرحله تحقیقات بازار اهمیت ویژه ای دارد و باید برای آن تلاش فراوانی داشته باشید.

8- یک طرح ایجاد کنید

گام بعدی توسعه یک استراتژی و طرح دقیق برای نقشه رشد کسب و کار است. برنامه شما باید شامل فهرست دقیقی از موارد عملی باشد که تیم شما باید آن ها را تکمیل کند. تعیین کنید چه کسانی مسئول هر یک از وظایف هستند و برای انجام آن ها چه قدر مهلت دارند. همچنین باید فهرستی از منابعی را قرار دهید که برای رسیدن به هدف و رشد به آن ها نیاز دارید.

9- کارمندان شایسته ای را استخدام کنید

بسته به تعداد اعضای تیم فعلی و هدف نهایی رشد، شاید نیاز به استخدام کارمندان جدید داشته باشید. از آن جایی که بسیاری از کارمندان شما احتمالا به طور مستقیم با مشتریان در تماس هستند، مهم است که افراد با استعدادی را استخدام کنید که انگیزه فراوانی برای انجام امور دارند؛ زیرا آن ها معمولا سخت کوش بوده و احساس می کنند نقشی مهم در کسب و کار شما ایفا می کنند.

ادامه مطلب  مراحل تصمیم گیری چیست و در چند مرحله باید تصمیم گرفت؟

10- الزامات رشد را تعیین کنید

آخرین مرحله برای اقدام در مورد نقشه رشد کسب و کار خود این است که تعیین کنید آیا منابع خاصی وجود دارد که رسیدن به اهداف رشد را برایتان آسان تر کند یا نه. چند نمونه از ابزارهای رشد عبارتند از:

  • نرم افزار و فناوری: در مورد منابع مرتبط با فناوری که احتمالا برای تسریع روند رشد به آن نیاز داشته باشید، خوب فکر کنید. این کاری است که کسب و کارهای بزرگ در انجام آن موفق هستند.
  • خدمات: در نظر بگیرید که آیا مشاوران یا طراحانی وجود دارند که بتوانند به شما در اجرای موثرتر برنامه کمک کنند یا خیر.
  • تامین مالی: ممکن است بخواهید برای اجرای موفقیت آمیز نقشه رشد خود به دنبال منابع مالی باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداخته شد که نقشه رشد کسب و کار چیست و چطور می توان بهترین نقشه را متناسب با حوزه کسب و کار خودتان ترسیم کنید. متاسفانه درصد زیادی از کسب و کارها صرفا به جنبه درآمدزایی کار خود اندیشیده و مراحل پیش از آن مانند ترسیم نقشه برای رشد کردن را از یاد می برند و شما برای موفق شدن نباید در این دسته از شرکت ها قرار داشته باشید؛ بنابراین استفاده از این تکنیک ها را به شما توصیه می کنیم.

منبع 1    منبع 2

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط