دریافت بازخورد مشتری (اهمیت و راه های دریافت بازخورد)

مشتریان دوست دارند بعد از خرید یک محصول، در مورد آن صحبت کرده و نظر بدهند. این نظرات می توانند به عنوان یک راهنمای قدرتمند برای تولید کنندگان و فروشندگان آن محصول عمل کنند و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند. در واقع بازخورد و نظرات مشتریان، یکی از مهمترین مواردی است که هر کسب و کاری باید برای بهینه کردن خدمات و محصولات خود به آن توجه داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب از سایت مرکز فروش 24 تصمیم داریم روش هایی موثر برای دریافت بازخورد مشتری به شما عزیزان آموزش دهیم. همراه ما باشید!

دریافت بازخورد مشتری (اهمیت و راه های دریافت بازخورد)

بازخورد مشتری چیست؟

بازخورد مشتری اطلاعاتی است که مشتریان در مورد تجربه خود از محصولات یا خدمات شما و هرگونه تعاملی که با شرکت شما داشته اند با شما به اشتراک می گذارند. این اطلاعات میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات شما را نشان می دهند. در واقع هیچ منبع بهتر و قابل اعتمادتری از بازخورد مشتریان، برای اطلاع از عملکرد شرکتتان وجود ندارد. این بازخوردها می توانند به شما در تقویت کسب و کارتان و رفع نقاط ضعفی که دارید کمک کنند. بنابراین به هیچ عنوان نباید اهمیت آن ها را نادیده بگیرید؛ بلکه باید از روش های مختلف، به دنبال دریافت بازخورد مشتری باشید. در بخش بعدی، بیشتر در مورد اهمیت این موضوع با شما صحبت می کنیم.

شما در هر کاری نیاز دارید که یک راهبرد را برای خود مشخص کنید تا نقشه راه شما مشخص شود. کسب و کارها هم نیاز دارند که یک استراتژی برای فروش محصولات خود داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، صفحه استراتژی فروش را توصیه می کنیم.

ادامه مطلب  تولید تقویم محتوایی با هوش مصنوعی Chatgpt + نمونه پرامپت

اهمیت دریافت بازخورد مشتری

برخی از مهمترین مزایای بازخورد مشتری و دلایل اهمیت دریافت بازخورد از مشتریان، شامل موارد زیر هستند.

  1. به جنبه هایی از محصول شما اشاره می کند که نیاز به بهبود دارند

بدون شک شما و تیمتان قبل از تولید محصول، به خوبی در مورد نیاز بازار و خواسته های مشتریان تحقیق کرده اید تا یک محصول بی عیب و نقص را روانه بازار کنید. اما حتی در این صورت هم ممکن است چیزهایی از چشم شما دور مانده باشد. دریافت بازخورد از مشتریان به شما کمک می کند تمام جوانب محصول را بسنجید و اگر هنوز هم کم و کاستی در کیفیت یا ویژگی های محصول وجود دارد، از طریق نظرات مشتریان آن را کشف کرده و راهی برای برطرف کردن آن مشکل پیدا کنید.

  1. گوش دادن به بازخورد مشتری باعث می شود مشتریان احساس مشارکت و اهمیت کنند

اینکه مشتریان به روشنی متوجه شوند که تا چه اندازه برای شما اهمیت دارند، کمک زیادی به ایجاد روابط پایدار و صمیمانه بین شما و مشتریانتان خواهد کرد. در صورتی که شما نظرات و بازخوردهای مشتریان را گوش کرده و به آن ها عمل کنید، مشتریان احساس می کنند که با شما مشارکت داشته اند و خود را با برندتان یکی می دانند.

  1. بازخورد خوب مشتری باعث ایجاد نظرات مثبت می شود

تبلیغات دهان به دهان هنوز هم به عنوان یکی ازموفق ترین روش ها برای بازاریابی و فروش است. این روش رایگان، تاثیری دارد که ممکن است کمپین های تبلیغاتی پرهزینه هم نتوانند به پای آن برسند.

ادامه مطلب  تحلیل فروش چیست؟ کاربرد آن در بازاریابی و سیستم فروش

دریافت بازخوردهای مثبت از مشتریان و به اشتراک گذاشتن آن با افراد دیگر باعث می شود که مردم راحت تر به شما اعتماد کرده و برای خرید محصولاتتان اقدام کنند.

  1. گوش دادن به بازخورد مشتری به شما کمک می کند تا برای برند وفاداری کنید

بعد از اینکه از مشتریان بازخورد گرفته و به آن عمل کردید، مشتریان شما را به عنوان برندی می شناسند که آن ها را ارزشمند می داند. به همین دلیل آن ها برای خرید بیشتر از شما ترغیب می شوند و شما را به هر برند دیگری ترجیح خواهند داد. به این ترتیب شما می توانید خریداران را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

  1. به شما کمک می کند تا در مورد مخاطبان خود شناخت بیشتری به دست آورید

هیچ چیز ارزشمندتر از بینشی که مستقیماً از مشتریان شما به دست می آید، یعنی همان بازخورد مشتری نخواهد بود. مشتریان با نظرات و بازخوردهای خود، اطلاعات ارزشمندی در مورد خودشان و سلایق و انتظاراتی که دارند به شما انتقال خواهند داد. بنابراین شما به خوبی می توانید مشتریان هدف خود را بشناسید و محصولاتتان را طبق نیاز آن ها بهینه کنید.

  1. به شما کمک می کند تا با مشتریان ناراضی گفتگو کنید.

بازخورد مشتری می تواند به شما کمک کند تا مشتریان ناراضی را شناسایی کرده و با آنها گفتگو کنید. به این ترتیب شما فرصتی برای جلب رضایت این دسته از افراد و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار به دست می آورید.

به شما کمک می کند تا با مشتریان ناراضی گفتگو کنید.

روش های دریافت بازخورد از مشتری

حال که با اهمیت بازخورد مشتریان آشنا شدید، لازم است تکنیک هایی برای گرفتن این بازخوردها بلد باشید تا بتوانید از آن ها در جهت پیشرفت و ارتقای کسب و کارتان استفاده کنید. برخی از مهمترین تکنیک هایی که برای دریافت بازخورد مشتری به دردتان می خورند عبارتند از:

  1. ایجاد نظرسنجی:
ادامه مطلب  کمپین تبلیغاتی موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نظرسنجی ها راه بسیار خوبی برای دریافت پاسخ به سوالات دقیقی هستند که می خواهید بپرسید. شما می توانید فرم های نظر سنجی مختلفی ایجاد کرده و آن ها را در شبکه های اجتماعی و وب سایت خود به اشتراک بگذارید.

  1. ارسال ایمیل: ایمیل ابزاری قدرتمند برای دریافت بازخورد مشتری است. شما می توانید بعد از خرید مشتریان، یک ایمیل برای آن ها ارسال کرده و از آن ها بخواهید رضایت یا عدم رضایتشان از خرید خود را با شما درمیان بگذارند.
  2. مصاحبه با مشتریان: یک روش دیگر برای دریافت بازخورد از مشتریان این است که در مراسم های به خصوص، گروه های خاصی از مشتریان خود را دعوت کرده و به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین با آن ها مصاحبه کنید.
  3. کمک گرفتن از رسانه های اجتماعی: یک راه ساده و رایگان برای دریافت بازخورد مشتریان، استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. شما می توانید در شبکه های اجتماعی پرطرفدار فعالیت داشته و هر چند وقت یکبار در کامنت ها یا استوری های خود از مشتریانتان بازخورد بخواهید.

روش های دریافت بازخورد از مشتری

جمع بندی در مورد دریافت بازخورد مشتری

در این مطلب سعی کردیم در مورد اهمیت بازخورد مشتریان با شما عزیزان صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، بازخوردها و نظرات مشتریان یکی از بهترین راه هایی است که به کسب و کارها کمک می کند خدمات و محصولات خود را بهینه کرده و عملکردشان را تقویت کنند. شما هم با روش های گفته شده می توانید به دریافت بازخورد مشتریان بپردازید و از این طریق، در جهت بهبود کسب و کار خود تلاش کنید!

ادامه مطلب  افزایش فروش با تکنیک هایی که احتمالا نمیدانید! + 6 مثال کاربردی برای کسب و کارتان

منبع 1      منبع 2      منبع 3

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط